Göran Lundborg, professor emeritus i handkirurgi vid Lunds universitet i Sverige, sänder en hälsning till BRAVO! På videon förklarar han sambandet mellan handens och hjärnans intelligens, och varför konstämnen är viktiga.
Forskning har visat att konsten har en stor betydelse för människors välmående. Konsten stöder den holistiska tillväxten och främjar hälsan och välmåendet. Genom konsten kan man bearbeta känslor, utveckla kognitiva och emotionella styrkor och färdigheter, stärka självförtroendet och växa som individ. När man reflekterar över sitt eget skapande ökar självkännedomen, när man skapar tillsammans med andra utvecklas den sociala kompetensen, samtidigt som känslan av samhörighet och gemenskap ökar. Genom delade konstupplevelser lär man sig att acceptera och uppskatta olikheter. Det motverkar mobbning och rasism, förebygger marginalisering, ökar förståelsen för andra kulturer och stödjer jämlikheten.
År 2019 publicerade FN:s världshälsoorganisation WHO en stor sammanställning av forskningsresultat. Rapporten What is the evidence on the role of the arts in improving health and wellbeing? visade att musik, dans och olika former av kulturella aktiviteter har positiva, mätbarar effekter såväl på på människors fysiska som psykiska hälsa.
De framtida kompetenser som omnämns i olika rapporter, är alla sådana som kan erhållas genom konsten. När barn och unga erbjuds många olika konstnärliga uttrycksformer utvecklas kreativiteten, en av de mest centrala framtidskompetenserna. Genom kreativa processer lär man sig tänka i nya banor, fantasin får flöda och innovationsförmågan väcks. När man får utmana sig själv och ge utlopp för skaparkraften i en trygg miljö, växer också självkänslan och tron på den egna förmågan.
Inom ramen för Arts Equal-projektet forskade man under åren 2015–2020 bland annat i vilken typ av konstfostrans tjänster det finländska samhället borde utveckla för att främja jämlikhet, deltagande och välbefinnande.
Artikeln Arts Equal. Konst, jämlikhet och välbefinnande: En rapport om den internationella forskningen presenterar och beskriver
Artikeln Oppilaan yhdenvertainen oikeus laadukkaaseen musiikinopetukseen peruskoulussa on turvattava riktar sig till grundskolans rektorer. Som stöd för beslutsfattande rekommenderar Arts Equal-forskningen bland annat att
I artikeln Peruskoulu – Suomen suurin kulttuurikeskus föreslår författarna att skolorna får bli stora kulturcentra, där man i samarbete med övriga aktörer, erbjuder mångsidig konst- och kulturfostran på jämlika grunder. Det är möjligt bland annat genom att
De nationella visionerna för konstfostran och konstutbildning, Visio 2030, publicerades i medlet av november 2022. Arbetet inleddes 2019 på initiativ av Konstuniversitetet. Genom seminarier och webbenkäter samlade man in synpunkter av över 2000 professionella inom konstbranschen.
Rapporten erbjuder tiotals åtgärdsförslag som ska stärka undervisningen i musik, bildkonst och performativa konstarter och deras samhällsroll. Målet är att fram till år 2030 stärka konstfostran och konstutbildningen på alla utbildningsstadier. Kaarlo Hildén, rektor vid Konstuniversitetet, konstaterar att visionerna erbjuder en utmärkt grund för kultur- och utbildningspolitiska beslut, både nationellt och regionalt. Nu bjuder man in beslutsfattare i välfärdsområden och kommuner och andra lokala aktörer att omsätta idéerna i praktiken.
I visionerna slår man bland annat gemensamt fast att
Om planerna för bildkonst och musik kan du läsa här:
Den finländska musikutbildningens vision 2030 Kuvataidekoulutuksen visio 2030
Verksamheten i BRAVO! är förankrad i Läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014
GLP2014 säger att
Källa: Grunderna för den grundläggande utbildningen 2014. Utbildningsstyrelsen.